Stern (tijdschrift)

Stern
Stern-Logo komplett.svg
FrequentieWekelijks
Eerste editie1948
Land(en)Duitsland
Uitgeverij(en)Gruner + Jahr
ISSN0039-1239
Website
Portaal  Portaalicoon  Media

Stern is een Duits weekblad. Het tijdschrift werd in 1948 opgezet door Henri Nannen en wordt uitgegeven door Gruner + Jahr, een dochteronderneming van Bertelsmann. In 2012 bedroeg de oplage ca. 790.000 exemplaren, het lezersbereik is ca. 7,4 miljoen mensen, dat is ongeveer 11,5 procent van de bevolking van 14 jaar en ouder.

Internationaal werd het bekend in 1983 toen het tijdschrift het Dagboek van Hitler publiceerde. Kort nadat het was gepubliceerd werd bekend dat het om een vervalsing ging. Dit leidde tot het aftreden van redacteuren en een groot schandaal, wat nog steeds wordt gezien als een dieptepunt in de Duitse journalistiek. Dit incident zorgde voor een grote crisis voor het tijdschrift, de geloofwaardigheid was ernstig aangetast en deze moest opnieuw worden opgebouwd.

In Duitsland is het tijdschrift bekend door het in 1971 gepubliceerde "We had an abortion!" door Alice Schwarzer. In deze publicatie verklaarden 374 vrouwen publiekelijk dat ze een abortus hadden ondergaan ook al was het in die tijd illegaal in West-Duitsland.

Het tijdschrift is vooral bekend om de uitstekende fotografie.

  • externe link

Externe link

In andere talen
azərbaycanca: Ştern (jurnal)
беларуская: Stern
català: Stern
Чӑвашла: Stern
dansk: Stern
Ελληνικά: Stern
Esperanto: Stern
español: Stern
فارسی: اشترن
français: Stern (magazine)
hrvatski: Stern
magyar: Stern
norsk: Stern
polski: Stern
português: Stern (revista)
русский: Stern
slovenčina: Stern (časopis)
shqip: Stern
svenska: Stern
українська: Stern (часопис)
Tiếng Việt: Stern (tạp chí)
中文: 亮点