The Age

The Age
The Age logo.svg
TheAgeFrontPage040313.jpg
The front page of The Age
on 4 March 2013
TypeDaily newspaper
FormatCompact
Owner(s)Fairfax Media
EditorAlex Lavelle
Founded17 October 1854; 164 years ago (1854-10-17)
Political alignmentCentre[1][2]
HeadquartersMelbourne, Victoria, Australia
CirculationWeekday 88,000
Saturday 152,000
Sunday 123,000[3]
theage.com.au

The Age is a daily newspaper that has been published in Melbourne, Australia, since 1854. Owned and published by Fairfax Media, The Age primarily serves Victoria but is also available for purchase in Tasmania, the Australian Capital Territory and border regions of South Australia and southern New South Wales. It is delivered in both hardcopy and online formats. The newspaper shares many articles with other Fairfax Media metropolitan daily newspapers, such as The Sydney Morning Herald.

As at February 2017, The Age had an average weekday circulation of 88,000, increasing to 152,000 on Saturdays (in a city of 4.2 million).[3] The Sunday Age had a circulation of 123,000.[3] These represented year-on-year declines of somewhere from 8% to 9%. The Age's website, according to third-party web analytics providers Alexa and SimilarWeb, is the 44th and 58th most visited website in Australia respectively, as of July 2015.[4][5] SimilarWeb rates the site as the seventh most visited news website in Australia, attracting more than 7 million visitors per month.[5][6][7]

History

The Age was founded by three Melbourne businessmen, the brothers John and Henry Cooke, who had arrived from New Zealand in the 1840s, and Walter Powell. The first edition appeared on 17 October 1854.

Syme family

The venture was not initially a success, and in June 1856 the Cookes sold the paper to Ebenezer Syme, a Scottish-born businessman, and James McEwan, an ironmonger and founder of McEwans & Co, for 2,000 pounds at auction. The first edition under the new owners was on 17 June 1856. From its foundation the paper was self-consciously liberal in its politics: "aiming at a wide extension of the rights of free citizenship and a full development of representative institutions," and supporting "the removal of all restrictions upon freedom of commerce, freedom of religion and—to the utmost extent that is compatible with public morality—upon freedom of personal action."[8]

Ebenezer Syme was elected to the Victorian Legislative Assembly shortly after buying The Age, and his brother David Syme soon came to dominate the paper, editorially and managerially. When Ebenezer died in 1860, David became editor-in-chief, a position he retained until his death in 1908, although a succession of editors did the day-to-day editorial work. In 1891, Syme bought out Ebenezer's heirs and McEwan's and became sole proprietor. He built up The Age into Victoria's leading newspaper. In circulation, it soon overtook its rivals The Herald and The Argus, and by 1890 it was selling 100,000 copies a day, making it one of the world's most successful newspapers.

A copy of the first edition of The Age

Under Syme's control The Age exercised enormous political power in Victoria. It supported liberal politicians such as Graham Berry, George Higinbotham and George Turner, and other leading liberals such as Alfred Deakin and Charles Pearson furthered their careers as The Age journalists. Syme was originally a free trader, but converted to protectionism through his belief that Victoria needed to develop its manufacturing industries behind tariff barriers. In the 1890s, The Age was a leading supporter of Australian federation and of the White Australia policy.

After Syme's death the paper remained in the hands of his three sons, with his eldest son Herbert Syme becoming general manager until his death in 1939. Syme's will prevented the sale of any equity in the paper during his sons' lifetimes, an arrangement designed to protect family control but which had the effect of starving the paper of investment capital for 40 years. Under the management of Sir Geoffrey Syme (1908–42), and his chosen editors Gottlieb Schuler and Harold Campbell, The Age failed to modernise, and gradually lost market share to The Argus and to the tabloid The Sun News-Pictorial, although its classified advertisement sections kept the paper profitable. By the 1940s, the paper's circulation was smaller than it had been in 1900, and its political influence also declined. Although it remained more liberal than the extremely conservative Argus, it lost much of its distinct political identity.

The historian Sybil Nolan writes: "Accounts of The Age in these years generally suggest that the paper was second-rate, outdated in both its outlook and appearance. Walker described a newspaper which had fallen asleep in the embrace of the Liberal Party; "querulous," "doddery" and "turgid" are some of the epithets applied by other journalists. It is inevitably criticised not only for its increasing conservatism, but for its failure to keep pace with innovations in layout and editorial technique so dramatically demonstrated in papers like The Sun News-Pictorial and The Herald."

In 1942, David Syme's last surviving son, Oswald Syme, took over the paper. He modernised the paper's appearance and standards of news coverage (removing classified advertisements from the front page and introducing photographs, long after other papers had done so). In 1948, convinced the paper needed outside capital, he persuaded the courts to overturn his father's will and floated David Syme and Co. as a public company, selling 400,000 pounds worth of shares, enabling a badly needed technical modernisation of the newspaper's production. A takeover attempt by the Warwick Fairfax family, publishers of The Sydney Morning Herald, was beaten off. This new lease on life allowed The Age to recover commercially, and in 1957 it received a great boost when The Argus ceased publication.

1960–present

Front page of The Age reporting the dismissal of the Prime Minister on 11 November 1975

Oswald Syme retired in 1964, and his grandson Ranald Macdonald became chairman of the company. He was the first chairman to hand over full control of the paper to a professional editor from outside the Syme family. This was Graham Perkin, appointed in 1966, who radically changed the paper's format and shifted its editorial line from the rather conservative liberalism of the Symes to a new "left liberalism" characterised by attention to issues such as race, gender and the environment, and opposition to White Australia and the death penalty. It also became more supportive of the Australian Labor Party after years of having usually supported the Coalition. The Liberal Premier of Victoria, Henry Bolte, called The Age "that pinko rag," a view conservatives have maintained ever since. Former editor Michael Gawenda in his book American Notebook wrote that the "default position of most journalists at The Age was on the political Left."[9] Also in 1966, Macdonald took the fateful step of allowing Fairfax to acquire a minority stake in The Age, although an agreement was signed guaranteeing the paper's editorial independence. Fairfax bought controlling interest in 1972.

Perkin's editorship coincided with Gough Whitlam's reforms of the Labor Party, and The Age became a key supporter of the Whitlam government, which came to power in 1972. Contrary to subsequent mythology, however, The Age was not an uncritical supporter of Whitlam, and played a leading role in exposing the Loans Affair, one of the scandals which contributed to the demise of the Whitlam government. It was one of many papers to call for Whitlam's resignation on 15 October 1975. Its editorial that day, "Go now, go decently", began, "We will say it straight, and clear, and at once. The Whitlam Government has run its course." It would be Perkin's last editorial; he died the next day.

After Perkin's death, The Age returned to a more moderate liberal position. While it criticised Whitlam's dismissal later that year, it supported Malcolm Fraser's Liberal government in its early years. However, after 1980 it became increasingly critical and was a leading supporter of Bob Hawke's reforming government after 1983. But from the 1970s, the political influence of The Age, as with other broadsheet newspapers, derived less from what it said in its editorial columns (which relatively few people read) than from the opinions expressed by journalists, cartoonists, feature writers and guest columnists. The Age has always kept a stable of leading editorial cartoonists, notably Les Tanner, Bruce Petty, Ron Tandberg and Michael Leunig.

In 1983, Fairfax bought out the remaining shares in David Syme and Co., which became a subsidiary of John Fairfax and Co. Macdonald was denounced as a traitor by the remaining members of the Syme family (who nevertheless accepted Fairfax's generous offer for their shares), but he argued that The Age was a natural partner for Fairfax' flagship property, The Sydney Morning Herald. He believed the greater resources of the Fairfax group would enable The Age to remain competitive. By the 1980s a new competitor had appeared in Rupert Murdoch's national daily The Australian. In 1999 David Syme and Co. became The Age Company Ltd, finally ending the Syme connection.

Previous headquarters of The Age
Current headquarters in Collins Street, completed 2009

The Age was published from offices in Collins Street until 1969, when it moved to 250 Spencer Street (hence the nickname "The Spencer Street Soviet" favoured by some critics). In 2003, The Age opened a new printing centre at Tullamarine. The Headquarters moved again in 2009 to Collins Street opposite Southern Cross station.

As of 2012, three editions of The Age are printed nightly: the NAA edition, for interstate and country Victorian readers, the MEA edition, for metropolitan areas and a final late metropolitan edition, the THA.

Like its Fairfax stablemate The Sydney Morning Herald, The Age announced in early 2007 that it would be moving from a broadsheet format to the smaller Berliner size, in the footsteps of The Guardian and The Courier-Mail.[10]

In December 2016, editor-in-chief Mark Forbes was stood down from his position pending the result of a sexual harassment investigation.[11]

Other Languages
العربية: ذا أيج
dansk: The Age
Deutsch: The Age
español: The Age
فارسی: دی ایج
français: The Age
한국어: 디 에이지
Bahasa Indonesia: The Age
italiano: The Age
עברית: The Age
मराठी: द एज
日本語: ジ・エイジ
norsk: The Age
português: The Age
русский: The Age
Simple English: The Age
svenska: The Age
Türkçe: The Age
українська: The Age
吴语: 世纪报
粵語: 世紀報
中文: 世纪报